در حال بارگذاری

Ucmas چیست؟

Ucmas چیست؟

برنامه حساب ذهنی UCMAS یک برنامه منحصر به فرد برای رشد کودک است این برنامه با استفاده از یک سیستم محاسبه نوآورانه با به‌کارگیری چرتکه سبب پویایی مغز (نیمکره‌ چپ و نیمکره‌ راست) به طور هم ‌زمان می‌شود.

دانش آموزان در سنین بین 5 الی 13 سال با یادگیری محاسبه ذهنی سریع و دقیق ظرفیت ذهن خود را توسعه می‌دهند که این سبب بهبود مهارت‌هایی نظیر مدیریت زمان، تمرکز و توانایی حل مسأله می‌شود که به موفقیت در همه رشته‌ها و زندگی روزمره می انجامد.

برنامه UCMAS نه تنها منجر به ایجاد اعتماد به نفس و تسلط در انجام محاسبات می‌شود، بلکه این برنامه با ایجاد یک چهارچوب زیربنایی سبب توسعه مهارت‌های مورد نیاز یادگیری در مدرسه و زندگی روزمره کودکان می‌‌گردد.


برنامه UCMAS

برنامه UCMAS طوری طراحی شده است که هردوطرف مغز را به شکلی یکپارچه توسعه می‌دهد. وقتی کودکان به وسیله دست مهره‌های چرتکه را جابجا می‌کنند، این ارتباط بین دست و مغز، تحریک نیمکره‌‌های راست و چپ مغز را به دنبال خواهد داشت. نیمکره‌ راست – سمت انتزاعی – یک حافظه تصویری از مهره‌های چرتکه می‌سازد درحالیکه نیمکره ‌سمت چپ – سمت منطقی – قوانین لازم برای انجام محاسبات را به کار می‌گیرد.

ازآنجاکه نیمکره ‌راست مغز بسیار سریع‌ تر از سمت چپ است، هنگامیکه دانش‌آموز سمت راست را از طریق تجسم به کار می‌گیرد، این نتایج در تقویت قابلیت‌ های راست مغز مفید خواهد بود، ازجمله:

 

  • 1-انجام محاسبات پیچیده
  • 2-حافظه تصویری
  • 3-تبدیل عکس به کلمات، اعداد و نمادها و معکوس
  • 4-توانایی پردازش اطلاعات درسطح ادراکی


هنگامیکه هر دو طرف مغز ازطریق آموزش UCMAS فعال می‌شود، دانش آموزان می‌توانند به سرعتی در محاسبات دست یابند که پیش از این فقط نابغه‌های ریاضی قادر به آن بودند.


فراترازریاضیات

روش UCMAS یک توانایی بسیار بالای شناختی دردانش آموزان ایجاد می‌کند، که ‌قادر خواهند بود آن ‌را در تمامی عرصه‌های زندگی به کار گیرند. تمرکز بهتر و با خلاقیت افزایش یافته و حافظه قوی، به دانش آموزان کمک می‌کند تا در مواجهه با مسائل، یک راه حل مدبرانه ارائه نمایند و نه تنها در ریاضیات بلکه در زندگی روزانه از برکات آن بهره‌مند شوند. این روش به کودکان می‌آموزد که هیچ‌گاه از مشکلات و مسائلی که به نظر سخت و غیر قابل حل می‌باشند، نترسیم چرا که:

( همیشه یک راه بهتروسریعتربرای رسیدن به جواب وجودداردکه بااین روش روزمره فرق می کند) 
 

برنامه آموزشی UCMAS

برنامه آموزشی UCMAS دارای 10 سطح می باشد که هر سطح آن 3 ماه بطول می انجامد.

 

  • Basic
  • Elementary A
  • Elementary B
  • Intermediate A
  • Intermediate B
  • Higher A
  • Higher B
  • Advanced A
  • Advanced B
  • Grand Level


سطح Basic: در این سطح دانش آموزان با چرتکه و نحوه انجام عملیات جمع و تفریق اعداد یک رقمی با استفاده از فرمول های چرتکه آشنا می شوند.

سطح Elementary A: در این سطح محاسبه اعداد 2 رقمی با استفاده از چرتکه آموزش داده می شود، سپس دانش آموزان چگونگی انجام محاسبه ذهنی را می آموزند.

سطح Elementary B: در این سطح مانند سطح قبل با اعداد دو رقمی اما با تعداد ردیف های بیشتر آموزش داده می شود. همچنین دانش آموزان جدول ضرب را فرا می گیرند.

سطح Intermediate A: در این سطح جمع و تفریق اعداد دو رقمی و سه رقمی با تعداد ردیف های بیشترآموزش داده میشود و دانش آموزان چگونگی انجام عملیات ضرب با استفاده از فرمول های چرتکه را می آموزند (ضرب دورقمی در یک رقمی).

سطح Intermediate B: در این سطح علاوه بر آموزش جمع و تفریق اعداد سه و چهار رقمی و ضرب اعداد با تعداد ردیف های بیشتر، نحوه انجام تقسیم با استفاده از چرتکه به دانش آموزان آموزش داده می شود.

از سطح Higher A الی Grand Level که 5 سطح بعدی می باشند، تعداد ارقام تا 10 رقم افزایش می یابد (جهت جمع و تفریق) و دانش آموزان نحوه انجام چهار عمل اصلی با اعداد اعشاری را نیز فرا می گیرند. همچنین در انجام محاسبات ذهنی تبحر بیشتری کسب می نمایند.

این برنامه برای نوآموزان 5 تا 7 سال که با اعداد انگلیسی (0 تا 9) آشنا بوده و مفهوم جمع و تفریق را تا حدودی میدانند دارای دوسطح دیگر به نام KG 1 و KG 2 است که تکمیل این دوسطح معادل سطح Basic می باشد.


ابزارهای آموزشی


1) چرتکه: ابزاری است برای محاسبه چهار عمل اصلی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در ریاضی .

2) کتاب: هر سطح دارای 2 جلد کتاب تمام رنگی می باشد. همچنین یک جلد کتاب تمرین نیز از سطح 2 به بعد به سیستم آموزشی اضافه می گردد.

3) دفترچه تمرین: هر سطح دارای دو دفترچه می باشد که یکی برای تکنیک شنیداری و دیگری برای تکنیک تندنویسی مورد استفاده قرار می گیرد. الف) تکنیک شنیداری: در این سیستم دانش آموزان از طریق سیستم شنوایی خود عملیات ریاضی مورد نیاز را انجام می دهند. ب) تکنیک تند نویسی: در این سیستم اعداد را براساس فرمول های آموزش دیده می نویسد که سبب دقت و سرعت در محاسبه می گردد.

4) فلش کارت: کارتهایی است که تصاویر مهره های چرتکه بر روی آنها چاپ شده است و این سبب می شود که تصویر چرتکه در ذهن دانش آموزان نقش ببندد و به این وسیله در محاسبه ذهنی دانش آموزان (تجسم مهر ه ها) کمک می نماید.

 

چرتکه چیست؟

ابزاری است برای محاسبه چهار عمل اصلی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در ریاضی و در حالت پیشرفته‌تر برای محاسبه کسروریشه مربه اعداد نیز مورداستفاده قرارگرفته است.

امروزه مغازه داران آسیایی برای محاسبات خود همچنان از چرتکه استفاده می‌کنند. از جمله کشورها می‌توان ژاپن را که يكی از بزرگ‌ترین توليد‌كنند‌گان لوازم نوين الكترونيكی است نام برد. اولین چیزی که توجه هر مسافر را د‌ر اين كشور به خود ‌جلب می‌كند،‌ استفاد‌ه فروشند‌گان ژاپنی از "چرتكه" است. آن‌هابه کمک چرتکه و مهارت د‌ستشان به‌ سرعت ‌و پس از چند حرکت سريع و ماهرانه، قيمت کالاها را محاسبه کرده و به مشتری می‌گويند.




 

ساختارچرتکه

چرتکه استاندارد برای انجام چهار عمل اصلی ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای محاسبه ریشه دوم و سوم اعداد نیز استفاده کرد. چرتکه از یک قاب (از جنس چوب و یا پلاستیک) تشکیل شده که چندین میله عمودی در آن جاسازی شده است. هر یک از این میله‌ها تعدادی مهره را نگه می‌دارند که با حرکت مهره‌ها در جهت بالا و پایین میله رقم‌هایی محاسبه می‌گردد. همچنین یک میله افقی نیز فضای داخل قاب را به دو قسمت تقسیم می‌کند که به نام ردیف بالا و ردیف پایین نامیده می‌شوند.


اجزای چرتکه

برای استفاده از چرتکه، آن‌را بر روی سطح صافی مانند میز یا روی پا قرار می‌دهند و تمام مهره‌های بالا و پایین را به سمت مخالف میله افقی حرکت می‌دهند. ارزش عددی هر مهره در ردیف بالا 5 و در ردیف پایینی معادل 1 است. هنگامی که مهره‌ها به سمت میله افقی حرکت داده شوند در واقع شمرده شده‌اند.





مزایای یادگیری چرتکه

حافظه عبارتست از: توانایی ذخیره و بازیابی اطلاعات و تجارب. مشخص شده است که حافظه‌ای که در نیمکره چپ مغز وجود دارد بلند مدت نیست، اما تصویری که درنیمکره‌راست مغز ثبت شده برای همیشه در ذهن می‌ماند. با تحریک نیمکره‌ راست مغز از طریق حساب ذهنی، و در ترکیب آن با هوشیاری از چشم‌ها ،گوش‌ها و دست‌ها، توانایی ذخیره وبازیابی با هم توسعه داده شده می‌شود.

بنابراین، توانایی برای حل مسائل ریاضی10رقمی تنها در چند ثانیه فقط یک موفقیت کوچک در مقایسه با آموزش واقعی ذهنی است که به منظور دست‌یابی به مهارت برای انجام محاسبات سریع انجام می‌شود.

از جمله مزایا یادگیری چرتکه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 

  • 1) توسعه و استفاده از تمام مغز
  • 2) بهبود سرعت و دقت
  • 3) بهبود حافظه
  • 4) ارتقاء خلاقیت و تمرکز
  • 5) بهبود اعتماد به نفس و در نتیجه عملکرد بهتر
  • 6) قادر ساختن دانش آموزان به حل مسائل ریاضی (جمع، تفریق، ضرب و تقسیم) در زمان کوتاه
  • 7) بهبود قدرت تخیل

آلبرت انیشتن معتقد بود که تصویر سازی (تخیل) از دانش مهم‌تر است، برای اینکه تصویر سازی منبع اصلی کشف دانش است.

ما به دو دلیل پیشنهاد می کنیم فرزند شما باید کار باچرتکه را یاد بگیرد:

اول اینکه کار کردن با چرتکه مانند یک تفریح است. همچنین با کمی تمرین می‌تواند دوستانش را بامهارت‌های محاسبهای شگفت انگیز به وسیله محاسبه مقادیر ذهنی تحت تأثیر قرار دهد.

دوم ، شما می‌توانید به فرزند خود کمک کنید تا چیزهای بیشتری نسبت به مهارت‌های ریاضی بدست آورد. شما می‌توانید اعتماد به نفس فرزند خود را تقویت کنید، حس موفقیت را ایجاد نمایید، تفکر بصری را ارتقاء دهید، توانایی حل مسأله (مشکل) را افزایش دهید،خلاقیت، تمرکز و استقامت ذهنی را بهبود دهید.


عملکرد نیمکره‌‌های مغز

مغز انسان شامل نرونهايي است كه تعداد آن‌ها به ده‌ها ميليون می‌رسد. اين نرون‌ها در نواحي مجراي مغز كه هر يك كاركردي تخصصي يافته دارد, انباشته شده‌اند. مغز از قسمت‌های متعددي ساخته شده و هشياري , از ارتباطات بين قسمت‌های مختلف مغز حاصل می‌شود . مخ بزرگ‌ترین بخش مغز است و حدود 7/8 وزن مغز را به خود اختصاص داده است. مخ شامل دو نیمکره ‌می‌باشد كه از نظر شكل شبيه به هم هستند. تا مدت‌ها به نظر می‌رسید كه اين دو نیمکره‌ از جهت سازماندهي و كاركرد يكسانند اما با مطالعاتي كه دانشمندان انجام داده‌اند به اين نتيجه رسیده‌اند كه هر نیمکره‌ مغز ويژگي خاص خود را دارد.


ویژگی‌های نیمکره‌ راست مغز :

 

  • 1) سمت چپ بدن را هدايت می‌کند.
  • 2) مركز درك تصاوير و مقررات است.
  • 3) درك رنگ و لحن صدا در اين قسمت است.
  • 4) قدرت تشخيص چهره‌ها را دارد.
  • 5) قدرت حل معما را دارد.
  • 6) تخيل و خواب در اين ناحيه است.
  • 7) قدرت خلاقيت و كشف كردن دارد.
  • 8) ویژگی‌های زنانه دارد.
  • 9) ورزش و حركات موزون بدن در اين ناحيه است.
  • 10) استعداد موسيقي در اين قسمت است.
  • 11) حس لامسه و درك اشياء به صورت سه بعدي در اين قسمت است.
  • 12) جهت يابي توسط اين قسمت مغز صورت می‌گیرد.
  • 13) با هنرهاي نقاشي و طراحي سروكار دارد.
  • 14) مركز احساسات و عشق و دوست داشتن ديگران است.
  • 15) ادراكات آن كل نگراست.
  • 16) قدرت نظم و طبقه بندي ندارد.
  • 17) قدرت درك رياضيات و فلسفه را ندارد.
  • 18) مهارت مديريت را بلد نمی‌باشد.
  • 19) خلاقيت و ذوق هنري دارد.


موانع پرورش نیمکره‌ راست:

افكاري كه مانع رشد و تكامل نیمکره‌ راست می‌شوند عبارتند از:

 

  • 1) من بايد هميشه جدي باشم.
  • 2) حق اشتباه كردن ندارم.
  • 3) من بايد عاقلانه عمل كنم و گرنه ....
  • 4) كاري كه انجام می‌دهم بايد خوشايند ديگران باشد.
  • 5) اگر از نتیجه‌ی كاري مطمئن نيستم نبايد انجام دهم.
  • 6) هميشه دنبال رو آدم‌های موفق باشم و شیوه‌ی عمل آن‌ها را تقليد كنم.
  • 7) بر اين باور باشم كه آدم موفق كسي است كه در انجام كارها هميشه ساده‌ترین و کوتاه‌ترین راه را برود.




راه‌های تقويت نیمکره‌ راست:

 

  • 1) به مسائل به صورت كلي نگاه كنيد نه جزئي .
  • 2) سؤال‌های اگر و يا آنگاه را بپرسيد و پاسخ‌های متفاوت پيدا كنيد.
  • 3) به خود مجال خيال بافي و فكرهاي تخيلي بدهيد.
  • 4) از گردش در طبيعت لذت ببريد و به اصوات و رایحه‌ها توجه كنيد.
  • 5) بازی‌های فكري داشته باشيد.
  • 6) يادگيري را هميشه با كشيدن شكل و طرح انجام دهيد.
  • 7) نقاشي و طراحي را بياموزيد.
  • 8) رمان بخوانيد و داستان را به شكل تصوير در ذهن مرور كنيد.
  • 9) بيشتر نگاه و مشاهده كنيد تا اينكه فقط گوش فرا دهيد .
  • 10) تصوير آرزوهاي خود را در آينده ببينيد.
  • 11) به دنبال ارتباطات بين افراد و اشياء و موضوعات باشيد.
  • 12) بچه‌گانه فكر كنيد و حس زيبا شناسي خود را تقويت كنيد.
  • 13) در تحقيقات و كارها , قدرت ريسك داشته باشيد. 14) در رساندن مطلب به ديگران يا درس خواندن از مثال يا استعاره استفاده كنيد.
  • 15) ديگران را دوست بداريد , احترام بگذاريد و تشكر كنيد.


ویژگی‌های نیمکره‌ چپ مغز :

 

  • 1) قسمت راست بدن را كنترل می‌کند.
  • 2) رياضيات و فلسفه را دوست دارد.
  • 3) نظم و طبقه بندي كردن را دوست دارد.
  • 4) هميشه منطقي و تحليل گر با كارها برخورد می‌کند.
  • 5) با تنوع در زندگي مخالف است.
  • 6) مركز بهخاطر سپردن كلمات و اعداد است.
  • 7) مركز حرف زدن و دستور زبان و ترتيب كلمات است.
  • 8) ويژگي مردانه دارد.
  • 9) با جزئيات سرو كار دارد.
  • 10) از انتقاد ديگران هراسان است.
  • 11) پردازش اطلاعات وطبقه بندي را به عهده دارد.
  • 12) عجول است و حوصله ندارد.
  • 13) هر چيز را فقط با حرف زدن توضيح می‌دهد و قدرت توضيح مطالب با مثال و شكل را ندارد .
  • 14) قدرت تخيل ندارد.
  • 15) استعداد موسيقي و نقاشي ندارد.
  • 16) قدرت خلاقيت و كشف ندارد.


موانع پرورش نیمکره‌ چپ: داشتن عقايد و باورهاي زير مانع از پرورش نیمکره‌ چپ می‌شود

 

  • 1) نظم داشتن در زندگي به معناي محدوديت است(آزادي يعني نداشتن چارچوب)
  • 2) رياضيات و این‌گونه دروس خسته كننده است و من به هر زحمتي شده نبايد با آن‌ها روبرو شوم.
  • 3) توجه به جزئيات , تلف كردن وقت است.
  • 4) نوشتن مطالب در زمان مطالعه , وقت گير است و مرا خسته می‌کند.


راه‌های تقويت نیمکره‌ چپ:

 

  • 1) جدول حل كنيد.
  • 2) كارهاي هر روز را با جزئيات مشخص يادداشت كنيد و برنامه ريزي داشته باشيد.
  • 3) زمان مطالعه و درس خواندن , خلاصه برداري كنيد.
  • 4) سعي كنيد هنگام گوش دادن , مطالب را به حافظه بسپاريد.
  • 5) افكار منطقي را تقويت كنيد.
  • 6) براي انجام كارها آن‌ها را به مراحل کوچک‌تر تقسيم كنيد و مرحله به مرحله كارها را انجام دهيد.
  • 7) مطالعات رياضيات و فلسفه را جزو برنامه‌های خود قرار دهيد.
  • 8) بازي شطرنج و پازل را تمرين كنيد.
  • 9) مهارت‌های مديريتي را بياموزيد.
  • 10) در طبيعت براي لذت بردن بيشتر از حس شنوايي استفاده كنيد.
  • 11) سخنوري و كنفرانس دادن را تمرين كنيد.

منبع: www.ucmas.ir